GYIK - Kíváncsi arra...?

Szeretné megtudni, milyen „próbákat" kell kiállnia egy szállodának és étteremnek, míg végre bejáratánál kiteheti a Magyar Turizmus Minőségi Díj elnyerését jelző Q-táblát? Érdekli, kik és hogyan minősítenek, vagy vonják vissza a már elnyert Minőségi Díjat? Alapinformációk és érdekességek a pályázatról itt:
Mi kíváncsiak vagyunk arra, ön mire kíváncsi még. Kérjük, írja meg kérdéseit e-mailben: minosegidij[kukac]mtu.gov.hu
 
 

Kíváncsi arra, mi a „Q", azaz a Minőségi Díj lényege dióhéjban?

Az utazók számára a Q egy bizalmi jel. A nyertes szállodák és éttermek egy európai minősítésen vettek részt, ahol a vendégek elvárásainak és szakmai szempontoknak egyaránt meg kellett felelniük.

Kíváncsi arra, kik jelentkezhetnek?

Bármely szálloda vagy étterem, akinek fontos a minőség és rendelkezik a szabályos működéshez szükséges engedélyekkel.

Kíváncsi arra, miért jelentkeznek a szállodák és éttermek?

Céljuk, hogy elnyerjék a Minőségi Díjat. A pályázás és elbírálás során a szolgáltató vizsgáltatja, és ezen keresztül továbbfejleszti szolgáltatásainak minőségét (pl.: kijavítja a felmerülő hiányosságokat), másrészről pedig a Minőségi Díj elnyerésével potenciális versenyelőnyhöz juthatnak a kínálati piacon való kitűnéssel.

Kíváncsi arra, mit kell tenniük a jelentkezőknek?

A jelentkezés önként történik, ez már alapjaiban is azt jelenti, hogy az adott szolgáltatónak van igénye a minőségre. Minden pályázó felkészítő képzésen vesz részt, majd elkészíti pályázatát: önvizsgálatot tart a számára meghatározott kérdések megválaszolásával. A benyújtást követő fél év a pályázat helyszíni vizsgálatának időszaka: titkos ellenőrzés során vizsgáljuk a szolgáltatások minőségét. A tapasztalatokról ellenőri beszámolót készítünk, ez a segédanyaga a decemberben összeülő döntnököknek: itt a vizsgálatokat végző valamennyi szakértő, szakmai szervezetek meghívottjai és a program üzemeltetői határoznak az adott évi nyertesekről. A pozitív elbírálást követően a díj 3 évig érvényes, ez idő alatt bármikor, de minimum egyszer kötelezően vizsgálandó, hogy a szálloda vagy étterem továbbra is megfelel-e a díj követelményrendszerének.

Kíváncsi arra, hogyan történik a titkos ellenőrzés?

A pályázó szállodákat közel 800, az éttermeket több, mint 300 kérdésből álló lista alapján ellenőrizzük. A vizsgálatok titkosak. Ahhoz, hogy pontos képet kapjunk a jelentkezett szálloda és étterem működéséről, „álruhás" vendégként kell minden zegét-zugát megnézni, és különböző kérésekkel „próbára tenni" a személyzet hozzáállását. Ezért a két ellenőr álnéven jelentkezik be és éttermeknél egy, szállodáknál két napig figyeljük a működést.

A szállodában és étteremben minden területet megnézünk, ahol a vendégek megfordulnak és azokat is, amelyek a vendég számára láthatatlanok (ezekről bővebben lent olvashatnak).

A tapasztaltak egyeztetését követően, felfedjük kilétünket és a vezetőséggel megosztjuk észrevételeinket és javaslatainkat. Ezek összegzését írásban is átadjuk a szállodáknak/éttermeknek, amikor a pályázaton való szereplésükről szóló hivatalos döntést megküldjük számukra.

Kíváncsi arra, kik ellenőriznek?

Minden szolgáltatót 2-2 „álneves" szakember vizsgálja. Ezek a neves szakértők együttesen 70-80 évet töltöttek el a szálloda- és vendéglátóiparban: többségük évtizedeken keresztül vezető beosztásban dolgozott/dolgozik ilyen területeken vagy éppen a jövő nemzedékét tanítják különböző oktatási intézményekben.

Kíváncsi arra, miket ellenőrzünk?

Mindent, a foglalástól a távozásig! Így például:

  • megnézzük, hogyan juthatunk el a szállodáig/étteremig, megfelelő-e a kitáblázottság, milyen az épület külső képe, a hall berendezése, hangulata, a porta működése, a recepciósok segítőkészsége? Tágasak-e a folyosók, milyen a liftek állapota, a szobák felszereltsége (kényelmes-e az ágy, kellemes-e a takaró, lehet-e olvasni az olvasólámpa fényénél, van-e elég akasztó, stb.), megfelelően működnek-e a fürdőszobai eszközök;
  • az étterem berendezését, étel-ital kínálatát, az ételek ízét, illatát, tálalását, az italok ajánlásának szakszerűségét (pl.: van-e a kínálatban és hogyan ajánlják a hazai borokat, pálinkákat, magyaros ételeket, stb.);
  • a gyógy- és wellness szállodák szolgáltatásainak számát és minőségét, a szaunák, jakuzzik működését. A termálvizes medencék számát, karbantartását;
  • a konferenciaszállodák kapacitásának megfelelőségét, különböző rendezvényekhez szükséges fizikai és szakmai adottságaikat (pl.: konferenciatechnika);
  • kiemelten nagy hangsúlyt fektetünk az épületen belüli és kívüli tisztaság felmérésére, valamint a személyzet kedvességére, figyelmességére, segítőkészségére: például szabadidős programok összeállításában tudnak-e segédkezni (pl.: koncertlátogatás, városnézés, fürdőbelépő, színházjegy, aktív pihenés megszervezése: biciklibérlés, golfozás, kirándulási útvonalra ajánlat, lovastúra, sportolási lehetőségek, stb.), valamint vizsgálatunk fontos része az, hogy a felmerülő problémákat hogyan kezelik és tudják megoldani;
  • a vendégek számára láthatatlan részeket (konyha, előkészítők, raktárak, hűtők, biztonságtechnika, stb.) is ellenőrizzük az értékelési lista alapján.

Vizsgáljuk tehát a technikai minőséget, a tárgyi és üzemeltetési eszközöket, a szálloda/étterem munkatársainak munkáját (illetve a munkájukat segítő háttér-tevékenységet) – mindent, ami a vendéglátásra közvetve vagy közvetlen hatással lehet.

Kíváncsi arra, milyen kategóriájú szállodákat/éttermeket vizsgálunk?

Minden jelentkezőt a saját kategóriájában értékelünk. Nem hasonlítunk össze kicsi-nagy házakat, alacsonyabb és magasabb besorolású éttermeket. Mindenkinek minimálisan a saját besorolási elvárásának kell megfelelnie.

Kíváncsi arra, honnan tudható, hogy egy szálloda vagy étterem elnyerte a Minőségi Díjat?

A nyertesek a bejáratnál helyezik el a Q táblát és honlapjukon vagy bármely kiadványukon is használják ezt a jelet. A Magyar Turisztikai Ügynökség kiemelten segíti a díjazottak megismertetését, például az itthon.hu honlap keresőprogramjaiban külön listázhatók a díjazott szállodák és éttermek. Az érvényes díjazottakról pedig a Díj honlapján tájékozódhatnak: minosegidij.itthon.hu.

Kíváncsi arra, miért van 2 Q a táblán?

A 2006-ban bevezetett Magyar Turizmus Minőségi Díj első nyertesei olyan táblát kaptak, amelyen egy Q szerepelt: ez a magyarországi program bejegyzett védjegye.

A program 2007-ben európai akkreditációt kapott és ezzel jogosultságot az ennek elismerésére szolgáló Q használatára.